Så, här kommer ett förslag från ditt rosa taco-team: Varje gång du äter tacos, gör en bröstkoll. Det är inte så knäppt som det låter. För enligt Cancerfonden ska man känna, klämma och checka in med sina bröst minst en gång i månaden, alltså lika ofta som vi i genomsnitt äter tacos i Sverige. Tillsammans stöttar vi Cancerfondens viktiga arbete mot bröstcancer. En rosa rutin för livet!
”Vi älskar tacos och vi vet att många svenskar gör det också. Därför känns det extra fint att för tredje året i rad kunna använda tacos som en bro till att prata om något så viktigt som Cancerfondens kampanj. Som ett rosa varumärke med starka värderingar vill vi bidra där vi kan och samtidigt sprida budskapet på ett sätt som känns nära och vardagligt.”
– Robert Wranning, VD, El Taco Truck
El Taco Truck skänker dessutom 1 kr per såld produkt till Cancerfonden, under hela oktober.
Kampanjen har fått sitt visuella uttryck genom samarbetet med Karin Söderquist, en svenskillustratör och konstnär baserad i Stockholm. Karins arbete beskrivs som feminint och stärkande, med väl avvägd lekfullhet.
“Vi sökte en illustratör med färgstark, lekfull och djärv stil som får betraktaren att stanna upp. Därmed var det ett självklart val att samarbeta med Karin i årets Rosa Bandet-kampanj.”
– Adam Chiapponi, Marknadschef, El Taco Truck
Årets Illustrationer hittar du i Stockholms tunnelbana, affischering i storstäderna och påbutiksexponering runt om i landet.
Prognosen är bäst när bröstcancern upptäcks tidigt.
Tre enkla instruktioner för bröstkollen:
Cancerfonden är en fristående ideell organisation som sedan 1951 har arbetat för att besegra cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare. Genom kampanjer som Rosa Bandet arbetar Cancerfonden för att öka medvetenheten om bröstcancer.